Aktorzy
Dorota Gryka
Gabriela Badowska
Jakub Jankowski
Josep Antoni Clement
Katarzyna Dłużniewska
Krzysztof Pawlikowski
Michael Bernardo
Monika Parys
Paweł Furmańczyk
Radosław Śliwa

Muzyka oryginalna
Gerardo Beltrán

Światła i dźwięk
José Carlos Dias
Maciek

Tekst na podstawie dzieł
Gila Vicente

Adaptacja tekstu i reżyseria
José Carlos Dias

WARSZAWA (06/2005) | LUBLIN (10/2005) | WARSZAWA (12/2005)

Jeśli ktoś chciałby podjąć próbę przedstawienia teatru iberyjskiego, a zwłaszcza tego bliższego wybrzeżu Atlantyku, nie pozostaje mu nic innego jak rozpocząć od postaci Gila Vicente, który jest uważany za założyciela współczesnego teatru portugalskiego. Jedyny problem to wiedzieć, którego Gila spośród wielu wybrać, jako że na przestrzeni lat 1502- 1536, kiedy to datuje się wystawienie pierwszej i ostatniej sztuki, historia mówi o Gilu Vicente złotniku, Gilu Vicente krawcu, Gilu Vicente mistrzu retoryki, a nawet wspomina go jako stolarza. Który z nich jest ojcem teatru portugalskiego? Z uwagi na sposób w jaki pracował, szył, pisał i ciosał swoje dzieła, można powiedzieć, że żaden z nich, a jedyna możliwa odpowiedź na pytanie o Gila Vicente to „nasz Gil“.

Ponadto faktem jest, że Gil Vicente napisał sztukę zatytułowaną „Auto da Barca do Inferno“, która po raz pierwszy została wystawiona w 1517 roku na dworze króla portugalskiego Manuela I. Sztuka jest ostrą satyrą społeczną na zwyczaje epoki, jako że na scenie ukazują się przedstawiciele rozmaitych warstw społecznych i moralnych, którzy na koniec ulegają zdemaskowaniu: szlachcic-tyran, mnich wraz ze swoją ukochaną, głupiec i czterech kawalerów krzyżowych to tylko niektóre z postaci. Wszyscy chcą pójść do raju, ale prawdę mówiąc jedyni, którzy się tam znajdą to… Chcielibyście wiedzieć? Dlatego też tu jesteśmy. Zainspirowani tą sztuką, postanowiliśmy wystawić „Um Auto da Barca do Inferno“, komedię w dwóch aktach, a naszym zamiarem jest zachowanie krytycznego ducha, którego jeden z Gili Vicente nas nauczył.