5 października nakładem wydawnictwa Timof Comics ukaże się komiks „Salazar. Teraz i w godzinie jego śmierci” autorstwa Miguela Rocha i João Paulo Cotrima w tłumaczeniu Jakuba Jankowskiego i Tamary Sobolskiej.

Salazara już nie ma, podobnie nie ma mostu jego imienia, przemianowanego po 1974 roku na „most 25 Kwietnia”, czyli most Rewolucji Goździków. To ta bezkrwawa rewolucja przyniosła Portugalii zupełnie inne wyzwania. I możliwości, np. nieskrępowaną wolność wyrażania myśli, co do maksimum wykorzystali Rocha i Cotrim w komiksie, który bez przesady zaliczyć można do Top 3 portugalskich komiksów historycznych.

Mimo premiery wyznaczonej na 5 października, komiks będzie można kupić przedpremierowo na festiwalu Komiksowa Warszawa w dniach 3-4 października.

Miguel Rocha

Miguel Rocha

Ilustrator i autor komiksów

Urodził się 7 marca 1968 roku w Lizbonie. Jako komiksiarz zadebiutował w 1997 roku, kiedy w sześciu numerach magazynu „Pais & Filhos” opublikował serię Pequenos Sarilhos. Jego pierwszą wydaną książką była O Enigma Diabólico. Potem pojawiły się inne książki i albumy, m.in. As Pombinhas do Sr. Leitão, album, za który otrzymał Nagrodę Specjalną w kategorii Objawienie na portugalskim festiwalu komiksowym Amadora, a także takie tytuły jak Borda d’Água, Dédalo, Eduarda, Março czy [malitska:]. W 2000 roku otrzymał stypendium portugalskiego Ministerstwa Kultury na twórczość literacką, co pozwoliło mu przez rok poświęcić się tworzeniu nowego komiksu: Beterraba: A Vida Numa Colher. W 2004 roku jego ilustracja została wybrana na oficjalny plakat Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA.

 

João Paulo Cotrim

João Paulo Cotrim

Scenarzysta, twórca komiksów

Urodził się w Lizbonie. Jest założycielem wydawnictwa Abysmo. Pisanie ma we krwi: scenarzysta filmów animowanych (m.in. Fado do Homem Crescido z Pedro Brito czy Sem Querer z João Fazendą), autor powieści graficznych (Salazar – Agora, na Hora da Sua Morte), beletrystyki (O Branco das Sombras Chinesas, z António Cabritą), esejów (Stuart – A Rua e o Riso), aforyzmów (A Minha Gata), poezji (Má Raça, z Alexem Gozblau), a także najróżniejszych historii dla dzieci (np. Querer Muito, z André da Loba). Kierował lizbońską Bedetecą, od jej otwarcia w 1996 r. do 2002 r., organizując niezliczone wydarzenia i wystawy. Pisze cotygodniowe felietony o pracy wydawcy dla portalu Hoje Macau.