Portugalski pianista, Filipe Pinto-Ribeiro, pojawi się w Polsce na początku października i zagra na dwóch recitalach fortepianowych. Pierwszy z nich odbędzie się 10 października o godz. 19:00 w Zamku Królewskim w Warszawie, natomiast drugi – 12 października na Akademii Muzycznej w Krakowie. Są to pierwsze koncerty portugalskiego artysty w Polsce.

W programie szczególna uwaga zostanie zwrócona na postać portugalskiego pianisty, kompozytora i muzykografa – José Viany da Motta (1868, São Tomé – 1948, Lizbona). Artysta doceniany był przez międzynarodową krytykę zarówno za technikę, czystość, ekspresję i mistrzowskie interpretacje dzieł Liszta, Bacha i Beethovena, jak i za wirtuozerię własnych utworów, takich jak symfonia „À Pátria” – „Do Ojczyzny”, „Evocação dos Lusíadas” – „Ewokacja Luzytan” ou „Cenas nas montanhas” – „Sceny z gór”.
Viana da Motta odebrał muzyczne wykształcenie w Konserwatorium Lizbońskim, w Berlinie i Weimarze, gdzie był uczniem Liszta. Koncertował w wielu krajach Europy, Azji, Ameryki Południowej i Północnej. W Portugalii założył Towarzystwo Koncertowe, odegrał również znaczącą rolę w modernizacji nauczania i krytyki muzycznej.

Recital w Warszawie jest zorganizowany przez Ambasadę Portugalii w Warszawie oraz Instytut Camõesa, mecenasuje mu zaś Bank Millennium. Za organizację koncertu w Krakowie odpowiada Stowarzyszenie „Piano Recital”, samo zaś wydarzenie wpisuje się w 10. edycję Międzynarodowego Festiwalu Pianistycznego Królewskiego Miasta Krakowa.

W miarę wolnych miejsc, bezpłatne zaproszenia będą wydawane w Sieni Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie. Prosimy o rezerwacje biletów pod adresem mailowym: varsovia@mne.pt

Program

I część

Wolfgang Amadeus Mozart (Salzburg, 1756 – Wiedeń, 1791)
Fantazja K. 397

Ludwig van Beethoven (Bonn, 1770 – Wiedeń, 1827)
Sonata nr 23 op. 57 “Appassionata”
1. Allegro assai
2. Andante con moto
3. Allegro ma non troppo

II część

Franz Liszt (Doborján, 1811 – Bayreuth 1886)
Lata pielgrzymstwa (wybór)
– Rok pierwszy (Szwajcaria): I. Kaplica Wilhelma Tella
– Rok drugi (Włochy): VI. Sonet 123 Petrarki
– Rok trzeci: VII. Sursum corda

José Vianna da Motta (São Tomé, 1868 – Lizbona, 1948)
Barkarola op. 1 nr 1
Scena portugalska op. 9 nr 2: Chula do Douro

Franz Liszt (Doborján, 1811 – Bayreuth 1886)
Rapsodia węgierska nr 12

O pianiście

Światowej sławy portugalski muzyk, Filipe Pinto-Ribeiro, nie na próżno określany jest mianem „poety pianina”. Jego interpretacje muzyczne, charakteryzujące się wysoką dozą emocjonalności i intelektu, są uznawane za wyjątkowe zarówno przez publiczność, jak i krytykę.
Urodził się w Porto, studiował w wielu krajach, był uczniem Lyudmily Roshchiny w Moskiewskim Konserwatorium im. Czajkowskiego, gdzie w 2000 r. uzyskał doktorat z najlepszymi wynikami, otrzymując stypendium Fundacji Calouste Gulbenkian.
Filipe Pinto-Ribeiro jest założycielem (2006) i dyrektorem artystycznym DSCH – Schostakovich Ensemble, ugrupowania muzycznego z siedzibą w Lizbonie, które stanowi miejsce spotkań i współpracy wybitnych muzyków o międzynarodowej sławie.
Jest autorem licznych płyt, które zostały uznane przez publiczność i krytykę muzyczną. Na swojej debiutanckiej płycie interpretuje dzieła Musorgskiego, Skriabina, Szostakowicza, Debussy’ego i Ravela.
Jego ostatnie nagranie, podwójna płyta „PIANO SEASONS” zebrała najwyższe noty od międzynarodowej krytyki (BBC Music Magazine, Klassik Heute, BR-Klassik, Classique News).